Dag 6

24 december 2014 - Dar es Salaam, Tanzania

Beste  Mzungu’s,

Wij hebben vandaag een ongeluk gehad…

Mzungu's is de wijze waarop mensen in Tanzania de blanke mensen welkom heten.  We hoeven onze entree slechts te openen en er hangen reeds tientallen kinderen om onze nekken. Deze kinderen schreeuwen Mzungu en geven informele handschuddingen, ook wel high five’s genoemd!

Zo ook op deze verhitte ochtend, toen we om half negen stonden te wachten op onze vervoer die dit keer slechts anderhalf uur te laat was. Want vandaag was de dag voor een dagje ontspanning aan het strand met de plezierig gestemde weeskinderen.

Op deze verhitte dag was het idee dat we met twee verwarmde bussen op weg zouden gaan, een bus voor de kinderen en een bus voor de Mzungu’s. De tweede bus had nog meer vertraging opgelopen, dus bij een heftig democratisch gesprek werd de keuze gemaakt om met slechts één bus naar bestemming te gaan. Het gevolg was dat wij als kippen in een hoenderhok werden gedrukt. Er waren maar liefst veertig gezichten in de bus te tellen. Dus als je nog geen claustrofobische klachten had, dan kreeg je die zeker op dit moment. Normaal is er geen problematiek met de ventilatie in deze bus. Aan de hand van het systeem ARKO (Alle Ramen Kunnen Open) is dit mogelijk gemaakt. Helaas werkt dit systeem alleen als de bus rijdend is, maar ook  het uitermate geschikte systeem ARKO valt uit in de file. Gelukkig was er halverwege de rit toch nog besloten een tweede bus te laten komen. Dit was een plezante opluchting!

Bonna had ons gisteren blij gemaakt met het nieuws dat we naar een  commercieel strand zouden gaan, hier zijn geen zeeëgels en is het veilig de zee in te gaan. We waren heel blij naar het strand te gaan, want we zochten wat verkoeling.

Eenmaal bij het strand aan gekomen, viel het ons direct op dat er aanzienlijk veel plastic lag. Dit hebben we al eerder waar genomen, want de Tanzanianen deponeren overal plastic.  Maar dat hielt ons niet tegen meteen een verfrissende duik te nemen! Helaas was het eb, dus het was eerst 200 meter wandelen naar het water. Eenmaal bij het water aan gekomen, waren we eindelijk aan onze duik toe.

De eerste stappen voelde aan als in een te heet bad stappen. De weeskinderen melden ons ook, dat de eerste meters waar slechts een minimaal laagje staat, de temperatuur van het water op kan lopen tot 45 graden. Dit is wel wat anders dan de Noordzee.Maar toen we een metertje of 60 de zee in waren, was de temperatuur van het water zeer plezant en zeer verfrissend.In het water zijn vele spelletjes gespeeld, onder andere een moddergevecht, wie het langst kan duiken, Rondo (over koppen met een bal in een cirkel).

Nu was het tijd voor ontspanning in de schaduw op het strand, elke seconde buiten de schaduw resulteerde in ondragelijke pijn aan voeten en andere ledematen. Hier hebben we de kinderen ook kennis laten maken met allerlei lekkernijen, onder andere pepernoten, hierbij werd de zwarte pieten discussie zeker niet vermeden.Na het vele voetballen, frisbeeën en gezellig kletsen (en stiekem toch een beetje ouwehoeren), was het tijd voor de lunch.

Hoelang moet je wachten als je één Nederlands uur en 22 Afrikaanse minuutjes bij elkaar op telt?? In Tanzania kom je er dus achter dat je dan 3 uur lang moet wachten op je eten!

Na wat aandringen en pushen bij het personeel door onze vriend Boaz, zoon van de bisschop. Kregen wij eindelijk onze maaltijd die bestaat uit patatjes en een halve kip. Het waren geen plofkippen.

Na het verorberen van deze heerlijke maaltijd onder het genot van een zeer plezant flesje soda doormiddel van een drinkstaafje, gingen we weer op weg naar het  weeshuis.

Toen we naar huis gingen begonnen zelfs al een paar mensen te zeuren dat ze het koud hadden. Dit was het resultaat van een lange dag in de zon met maar één keer je lichaam te boetseren met een van onze lichaamsberschermingsmiddelen. Ons lichaam was zodanig beschadigd door de UV belichting van de hemelse zon, dat ons lichaam zo rood uitsloeg als een kreeft in een aquarium van het Hilton hotel in Amsterdam. Zelfs onze Afrikaanse vrienden waren zeer bevreesd over onze zwaar aangetaste lichaamsdelen en ze maakte zelfs een vergelijking van een kreeft in het aquarium van het Hilton hotel in Dar es Salaam.

Na menig passen en meten hebben wij het voor elkaar gekregen het ieder van ons een plaats toe te wijzen in de bus. Onderweg was er vermaak doormiddel van het bewerken van het haar van sommige deelnemers aan deze reis. Het gevolg hier van was een chaos en veel geschater. Waardoor Ingrid Meinema besloot haar audio apparaat op het hoofd te monteren.  Waarop meneer Huiskes reageerde op informele wijze: Nu hoort ze helemaal niets meer! Waarop er nog meer geschater volgde.

Voordat wij het besef kregen, waren wij al gestopt bij het zeer luxueuze winkelcentrum The City Mall. Hier gingen Dhr. Abbes, Mevr. B. Bisschop en Dhr. Meinema levensmiddelen gingen halen voor het consumeren van de reisgroep. Waarop een gedeelte van de groep op onplezierige wijze zijn weg zocht richting de waterclosets.

Onze vriend Boaz nodigde Dhr. Bekendam uit om de sfeer te proeven van The City Mall. Deze twee waren halverwege zeer verblijd hun vrienden Dhr. Courtz en Dhr. V.D. Veen aan te treffen. Hierop reageerde onze vriend Boaz en Dhr. Bekendam met een luid geschreeuw jegens onze vrienden met hun wijzende vingers,  met de hiervolgende tekst: 'Mzungu’s, Mzungu’s, Mzungu’s, Mzungu’s’.Hierdoor keken de medebezoekers verbouwereerd naar Dhr. Bekendam die tevens ook een Mzungu is. Na de zware vertwijveling werd er luid geschater ingezet door de omstanders, die deze grap zeker konden waarderen.

De rekening werd betaald en we konden onze reis weer voortzetten. We verplaatsten ons voertuig in de richting van de zeer bezette autoweg.  Het rijden op deze wegen gebeurt op zeer frappante wijze, dus ook dit keer raasde de medeweggebruikers ons aan zowel de linker als de rechter rijstrook voorbij. Het gevolg hiervan was dat wij zonder toedoen van onze uitermate goede chauffeur de rechter achterzijde van de hard remmende stadsbus rechts toucheerden. Helaas was onze linker voorzijde zwaar toegetakeld en konden wij onze reis niet voortzetten…..

Beide chauffeurs gingen met elkaar in conclaaf, dit resulteerde in een plotselinge wending van de sfeer ter plekke. Onze kelen werden reeds geschraapt en we mochten het hele fenomeen vanaf een afstand bezichtigen. Nadat enkele toeschouwers de situatie hadden bezichtigd, werd het andere verkeer om ons heel geleid. Enkel was onze linkervoorzijde beschadigd en was er geen verdere schade verricht aan de stadsbus.  Vanwege deze uitkomst konden wij gelukkig onze wegen weer hervatten om vervolgens heelhuids aan te komen bij het weeshuis.

Het is een geweldige dag geweest, de kinderen vonden het geweldig!

Geschreven door Gerlo Bekendam en Bas Meinema.

Groeten van de meiden met rode beentjes.

Liefs uit Tanzania!

Uitspraken van de dag:

“Vanmorgen in dameskamer 2, Barbara werd gillend wakker: EEN AAAAP!! Fije: Sorry mijn doekjes vielen naar beneden.”

“ik heb het koud” (Iris)

“Wie een kuil graaft voor een olifant, moet diep graven” (Gerlo)

PS:

Gertjan mist fleur ook ;)

1. Gerald, Henrieke, Arnoud:
    24 december 2014
    Weer een hele ervaring rijker dus!
    Fijn dat jullie het leuk hebben gehad vandaag.

Alvast voor morgen en overmorgen: fijne en gezegende kerstdagen!
    We zullen aan jullie (Gerlo en Rianka) denken als we morgen bij Pa en Ma zitten ;)

Veel liefs en een dikke kus
  2. Sip en Lianne:
    25 december 2014
    Elke avond lezen wij met veel plezier jullie reisverslag. Super om te lezen hoe het jullie daar vergaat. Wij wensen jullie hele fijne Kerstdagen toe. Lieve groeten.
  3. Henk en Geke:
    25 december 2014
    Allemaal hele "warme" kerstdagen gewenst.
    En geniet van al die mooie ervaringen die jullie opdoen.
    Gods zegen gewenst.
  4. Bas, Karin & kids:
    25 december 2014
    Een hele bijzondere kerst gewenst voor jullie en de kinderen daar.
    Keep up the good work!
  5. Marco en Inge:
    25 december 2014
    Fijne kerstdagen gewenst allemaal!! Het is hier nog groen, maar derde kerstdag kan het wel eens wit worden.....
  6. Hennie en Jaap:
    25 december 2014
    Wat een prachtdag voor jullie.
    Fijne Kerst namens ons beiden en als dierenarts heb ik
    een tip voor de rode kreeften. Insmeren met (indien aanwezig)
    karnemelk.
    Groet,
    Hennie en Jaap.
  7. Fam.anrochte:
    25 december 2014
    lieve barbara en iris, leuk het verslag wat wij vandaag hebben gelezen.
    Super knap deze prestaties van jullie(en de groep).Wij zijn trots op jullie ; nog fijne feestdagen Ma Pa (oma en opa.)
  8. Annemarie:
    25 december 2014
    Lieve Bas, lieve mensen, wij wensen jullie fijne en bijzondere Kerstdagen toe.
    Thomas, bedankt voor je lieve sms bericht, brok in mijn keel!
    liefs: Gerard, Annemarie, Max en Lynn.
  9. Roger, Berthilde, Anneloes en Deborah:
    25 december 2014
    Lieve Mirthe, lieve allemaal, hele fijne kerstdagen toegewenst!
  10. Oma Bosscher:
    25 december 2014
    Fijn iedere dag iets van jullie te horen. Allemaal fijne feestdagen en geniet nog maar even van de hitte! Ingrid,Bas.M en de hele groep doe nog een paar dagen je best. Liefs Opa en Oma. (Pap en Mam).
  11. Opa en oma de Groot:
    25 december 2014
    Leuk steeds jullie belevenissen te volgen in de blog. Wij gingen een stukje bos wandelen en kregen een korte maar stevige regen- en daarna hagelbui op ons hoofd. Wij kregen het koud en moesten aan jullie denken. Fijne kerstdagen en ga vooral door met genieten.
  12. Roelof en Jeannette:
    25 december 2014
    Roland, jou en allen die daar bij jou zijn hele goede kerstdagen gewenst. Vanmorgen jullie fimpje en kerstgroet in de kerk gezien. Je vader gaf spontaan een applaus! De hele kerk volgde. Thomas bedankt voor je berichtje, een mooi begin van deze kerstdag.
  13. Laura en Robert:
    Lieve Ingrid en Bas,

Fijn dat het zo goed gaat. Heel erg leuk om iedere dag jullie verhaal te lezen. Mooie foto's (Bas , heb je niet meer?) ;-)
    We kijken alweer uit naar jullie volgende verhaal die we deze keer weer thuis kunnen lezen!
    Liefs en groeten uit Zuidwolde

Laura en Robert
  14. Marco en Inge:
    25 december 2014
    Hallo Gerrit en de rest. We hopen dat jullie ook een gezellige kerst hebben. Hier is het nét niet zo gezellig als andere jaren. Iedereen mist jou. Groeten van Opa, Oma, Albert, Martha, Bart, Mieke, Henry, Anita, Gerald, Leonie, Renee, Jesse, Guido, Marit, Frank, Mama, Papa en Fleur (en Michiel vast ook)..
  15. Henri:
    25 december 2014
    hey, vakantie gangers wat leuk dat jullie naar het strand zijn geweest! alles goed daar? bij ons wel.
    Wel jammer van dat ongelukje maar gelukkig is alles goed gegaan.
    jullie zijn lekker bezig ga zo door!
    ik zie jullie hopelijk snel weer!
    groetjes uut suthwalda.
  16. Henri:
    25 december 2014
    He lieve Iris, Barbara en de rest van het team!
    Mooie foto van de groep zeg! Hoe was het vandaag om kerst te vieren in de hitte?
    We hopen dat jullie toch een beetje kerstgevoel hebben. Heel veel groetjes uit Apeldoorn van de hele familie waar we met alle in NL verblijvende familie kerst hebben gevierd.
    Nog een heel fijne en gezegende tweede kerstdag!
    Liefs Henri
  17. Henri:
    Hallo Allemaal,
    Zo te horen gaat daar alles wel goed.
    Hier is het ook heel gezellig met nu een potje risk en vanmiddag met de famillie (nog groetjes van iedereen).
    Wel goed blijven insmeren he!
    Heel veel plezier en ga zo door!
    Groetjes uut huize Bisschop
  18. Inge van der Veen:
    25 december 2014
    Beste leiding, wat ik nu toch weer op facebook zie! Dat kan toch niet;) Wel een beetje beter op ze letten he ......;) Fijne dagen allemaal en lol maken hoort er ook bij !!!
  19. Annemiek:
    25 december 2014
    Lieve Fije en de de rest van alle kanjers, prachtig om de gezamenlijke kerstgroet te zien in de kerk vanmorgen. Deze kerstdagen vergeet je nooit meer en kun je meenemen in je rugzak vol herinneringen en ervaringen! Heel veel liefs, Annemiek
  20. Patrick, Karin. Larissa en Kay de groot:
    25 december 2014
    Lieve Mirthe en de rest van de kanjer, leuke kerstgroet hebben jullie geplaatst. Namens ons fijne feestdagen. Succes met jullie bijzondere doel/reis
  21. Jacolien:
    25 december 2014
    Lieve allemaal, dank voor jullie mooie kerstgroet erg fijn om te zien dat jullie het goed hebben met elkaar, nog een fijne 2e kerstdag en we zien uit naar de verhalen die te horen krijgen...veel liefs voor jullie allemaal en een dikke knuffel aan Nienke.
  22. Brenda:
    25 december 2014
    We zitten hier gezellig aan de kerstborrel te genieten van jullie verhalen. Onder het genot van bier, wijn ,chocolade, hapjes, gebak maar helaas geen doperwten.

Spreuk van de dag,
    Weer of geen weer prijs de Heer!
    Groetjes Fam Courtz en fam van Raalte.
  23. Theresia:
    26 december 2014
    Lieve Dyanne en alle andere toppers! Wat een verrassing die leuke kerstgroet! De gemeente leeft erg met jullie (en ons) mee. Ook wij hebben in Steenwijk genoten van jullie verhalen (en Dyanne, je was toch stiekem een beetje aanwezig hoor!)
    Wat een bijzondere ervaring en herinnering voor de rest van je leven!
    Is het ook niet bijzonder dat de kinderen daar zo dankbaar zijn voor in onze ogen zulke kleine cadeautjes? Kunnen wij iets van leren! Of zijn wij nu zo schandelijk verwend?!
    Fijn dat jullie dit kunnen doen!
    Dikke knuffel Theresia
  24. Annemarie:
    26 december 2014
    Prachtige foto's! Bas volgens mij duik jij zo als gewoonlijk voor elke fotocamera weg!
  25. Roelof en Jeannette:
    26 december 2014
    Hoi, Roland dank zij jou zitten wij nu in Valkenburg. Morgen voorspelling: 10 cm sneeuw, weer alarm code geel.
    Een groet aan iedereen.