Dag 8

26 december 2014 - Dar es Salaam, Tanzania

Hoii Zuidwolde,

Vanmorgen is de eerste dag dat we heerlijk hebben kunnen uitslapen. We hadden een off-day. Tweede kerstdag kennen ze hier niet. Na een heerlijk ontbijtje hebben we spelletjes gedaan, gitaar gespeeld en werden er wasjes “gedraaid”.

Daarnaast wordt er van ons verwacht dat we zondag wederom een optreden doen hier in de kerk dus moest er een lied gekozen worden. Morgen gaan we met elkaar oefenen.

Vanmorgen nog even met de Bishop gesproken. De planning doorgenomen voor de laatste dagen hier. Tijdens deze meeting hadden we een leuk gesprek met elkaar. De Bishop vertelde over het vieren van oud en nieuw hier. Ze sparen het hele jaar om een bull te kunnen slachten. Deze wordt dan met de hele gemeente klaar gemaakt en oudjaarsavond opgegeten.

Daarnaast kregen we van de Bishop te horen dat wij een ontzettend leuke open groep zijn. Ze zijn enthousiast over de manier waarop wij met de kinderen van het weeshuis omgaan en met de lokale bevolking.

Na de middag zijn we naar de Whanga markt geweest om souvenirs te kopen. Hoe cool is dat , een hele bus vol blanke kooplustige toeristen. De kraampjeshouders kregen allemaal dollartekentjes in de ogen en we werden warm onthaald.

Het was ontzettend warm vandaag en het was dus goed zweten bij het afdingen want dat ze hoog beginnen met de prijs dat was al wel snel duidelijk. Na een uurtje rondlopen kwamen we aardig op dreef met het afdingen en werd het een sport zo laag mogelijk iets te bemachtigen. Iedereen is uiteindelijk goed geslaagd. De lege koffers komen nu goed van pas en gaan alsnog weer vol terug.

Na deze enerverende middag zijn we nog even langs de supermarkt geweest om de inkopen te doen voor de komende dagen. Weer thuis gekomen werd de was binnengehaald en heerlijke nasi gemaakt. Weliswaar zonder pindasaus, kroepoek en ei maar toch een lekker maaltje.

Na het eten de gebruikelijke teammeeting met wederom mooie momenten. We ervaren steeds mee hoe bijzonder dit allemaal is en hoe goed we het met elkaar hebben.

Op het moment dat wij dit schrijven wordt er weer een spelletje gedaan, gitaar gespeeld, afgewassen, wc schoon gemaakt, de gang geveegd en we gaan bij toerbeurt onder de koude douche voor een minuutje opfrissen. Dit ene minuutje blijft op en top genieten!

Een zeer warme groet van Barbara en Ingrid

Liefs uit Tanzania!

Uitspraken van de dag:

Rianka is onze wasmama.

Gert Jan bidt voor het eten en zegt vervolgens: “Nu kan ik wel dominee worden.”,

1. Annemiek:
    26 december 2014
    Heerlijk om jullie dagverslag weer te lezen zo aan het eind van de avond. Ik zit er echt op te wachten! Nu lekker gerust slapen in het vertrouwen dat het goed met jullie gaat. Heel veel liefs voor jullie allemaal en een dikke knuffel voor Fije!
  2. Gineke:
    Goed om te weten dat Thomas in 1 min kan douchen:p
  3. Annemarie:
    26 december 2014
    Zo verslag gelezen, kunnen we weer naar bed! Wij hebben hier vandaag ook lekker in het zonnetje kunnen wandelen, beetje glühwein erbij. Maar niet heet zoals bij jullie, lekker fris en vorstig. Fijne dag morgen!
  4. Chris en Diny Otten:
    26 december 2014
    Leuk om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken. Geniet ervan en van de blijheid van de kinderen. Opa en Oma Otten.
  5. Lambertine:
    27 december 2014
    Wat een mooie verhalen allemaal! Goed om te lezen en wat zijn jullie ontzettend goed bezig! :) Succes nog! :)
  6. Hennie en Jaap:
    27 december 2014
    Dag Gert Jan. Over 10 jaar komt er een tekort aan dominees dus je weet nu je studierichting.
    Allemaal een goede paar laatste dagen nog en geniet van de safari.
  7. Joke abbes:
    27 december 2014
    Fijn dat jullie het naar je zin hebt. Van Gineke hoorden we dat er een aantal van jullie ziek zijn geworden van voedsel of water ? In Roemenië dronken we destijds flessen water... Is dat te krijgen daar ?
    We hopen en bidden voor jullie dat de resterende tijd die nog te gaan is een zegen mag zijn voor de kids en je omgeving en dat God jullie mogen bewaren voor ongelukken en gevaren.
    Groetjes pa/ma Abbes
  8. Joke Bouma:
    27 december 2014
    Hallo allemaal, wat fijn om al die reacties te lezen en ook de saamhorigheid onder jullie. We hadden niet anders verwacht na zo'n lange voorbereiding. Nog een gezegende tijd met allen die jullie daar mogen ontmoeten. Groet van Bart en Joke Bouma
  9. Theo en Nelly:
    27 december 2014
    Lekker he dat afdingen ! Een sport op zich ! Het heeft hier in Nijmgen fors GESNEEUWD !!!!
  10. Inge van der Veen:
    27 december 2014
    Zo Gert, ga je een carriere-switch maken;)? Het lijkt me voor jullie zo raar om morgen al weer afscheid te moeten nemen van het weeshuis en de kinderen... Het is voorbij gevlogen (en dat zal voor jullie wel helemaal zo zijn). We zullen voor jullie bidden en wensen jullie veel plezier op safari en hopen dat jullie veel wilde dieren mogen zien (maar pas wel op !!!). Groetjes, Marco, Inge en Fleur