Dag 9

28 december 2014 - Dar es Salaam, Tanzania

Hoi Zuidwolde

Gisteravond hadden wij een uitdaging met het internet, daarom het reisverslag vandaag!

Ochtend scène kamer 2, meisjes – een waargebeurd verhaal:

Barbara: “ Ik durf m’n bed niet uit …. Het heeft vleugels…  het vliegt!”

Rianka, Fije & Mirthe: ?

Barbara: “het beweegt! Het is een kakkerlak!”

Rianka, Fije en Mirthe: “ Wat?!”

Barbara: “Thomas kom ons helpen!!”

Rianka, Fije en Mirthe liggen in een deuk.

Mirthe: “Ohnee, er zit er ook een op onze klamboe!”

Rianka: “ dan zijn het er twee!! Hahaha!”

Thomas komt de kamer op gelopen.

Thomas: “Ik ga ze vangen!”

Barbara en Ingrid: “Wij staan hier bij de deur veilig”.

Kakkerlak rent naar deur

Ingrid en Barbara: “AAH!”

Ingrid: “Oh, Barbara heeft zich in de douche opgesloten”.

Rianka, Fije en Mirthe lachen nu nog harder.

Thomas: “ Ik heb ze allebei!”

Gelukkig was Thomas de held vanmorgen aanwezig. Nadat iedereen wakker was gemaakt door al het gegil en gelach van deze ochtend scène, was er ontbijt.

Tijdens het ontbijt hebben we ons lied voor in de kerk morgenochtend geoefend. We zingen de Nederlandse versie van Build your kingdom here, opwekking 769.

Daarna zijn we naar “The project” gegaan. We hebben daar zand en water gesjouwd. Platen omhoog gebracht en puin geruimd. Ook hebben Roland en Bjorn een aantal bedden en een deur die allen stuk waren gemaakt.

De begane grond van het gebouw, is nu vooral veel wit; witte tegels, witte wanden en veel ramen. Een van de groepen voor ons heeft op de witte muren een ark van Noach geschilderd. Vandaag zijn Barbara (tekenen), Fije en Dyanne (schilderen) druk bezig geweest met het maken van een afbeelding op de tegenoverliggende witte muur. Het wordt een muurschildering van Josef en de zwangere Maria op een ezel.

Tijdens de lunch hebben we een kort overleg gehad met bisschop David en vanavond komt hij terug voor een vragen rondje. We mogen hem alles vragen met betrekking tot de cultuur en het geloof en natuurlijk ook “the project”. Ook hebben we tijdens de lunch nog een keer het lied geoefend.

Rond half 5 hebben we dit ook nog in de kerk kunnen oefenen.

Op het moment van schrijven zijn er een aantal van ons aan het voetballen met de kinderen, de rest rust uit of doet huishoudelijke dingen of was liedjes aan het vertalen.

Tanzaniaanse groetjes van Bjorn en Mirthe!

Liefs uit Tanzania!

Uitpraken van de dag:

“He Gert-jan, jouw onderbroek is helemaal niet meer nat (net na het wassen).”

Gert-jan: “Nee klopt, ik het een sneldroog onderbroek.”

“Zo kraai als een vals” (Gerlo)

1. Gradus en Helma:
    28 december 2014
    Geweldig, wat een hilariteit.......
    Veel plezier vandaag en sterkte bij het afscheid nemen. Vergeet niet jullie hebben iets GEWELDIGS neergezet en laten iets moois (herinnering en gebouw) achter, wij zijn trots op jullie!

Groetjes en knuffels voor iedereen, Gradus en Helma
  2. Ineke Floors:
    28 december 2014
    Met bewondering en respect lees ik 's morgens het eerst jullie verslagen. Geeft een mooi inzicht in jullie werkzaamheden.
    Geniet allemaal nog van de laatste dagen! Het is koud in Holland, het heeft gesneeuwd en nu vriest het min 5!, maar het wordt beslist een warme ontvangst.
    Ineke Floors
  3. Teun:
    28 december 2014
    Erg leuk die verhalen, ik wens jullie nog een goede tijd en sterkte
  4. Annemarie:
    28 december 2014
    Geniet van jullie laatste dag met de kinderen! Wat is het om gevlogen. Ben benieuwd naar de muurschildering, foto?
    Liefs en een knuffel voor allemaal.
    Annemarie
  5. Roelof en Jeannette:
    28 december 2014
    De laatste dag bij de kinderen, een goede dag gewenst. Sterkte ! Het is geweldig wat jullie daar doen. Denken jullie nog aan een verrassing voor groep 2 van CBS De Heidevlinder?
    Groetjes en tot horens.
  6. Theresia:
    28 december 2014
    Wat vliegt de tijd.... Ik kan me voorstellen dat jullie het gevoel hebben nog lang niet klaar te zijn met "The project". Maar voor nu is het helaas wel zover!
    Wie weet komt er, op wat voor manier dan ook, een vervolg!
    Heel veel sterkte met het afscheid nemen! Maar hou vooral die blijde gezichten in de herinnering!
    Een mooie zondag gewenst!
    Liefs van David, Maurice en Theresia.
  7. Theresia:
    28 december 2014
    Ps. De foto's van dag 7, 8 en 9 komen niet door..
    En Dyanne duikt net zo hard mee als Bas de R. denk ik!
  8. Rina en Hans:
    28 december 2014
    Mooie verhalen! Wat een belevenissen! Nog een paar dagen en een safari. Blijf er van genieten!
  9. Marry Piel:
    28 december 2014
    Dag allemaal,wat is het genieten, voor jullie daar en voor ons hier, mede door deze prachtige verhalen. Het geeft hier in onze kerkelijke gemeente veel verbondenheid. Elke keer hebben we het over jullie en worden de laatste nieuwtjes uitgewisseld. Geniet van de laatste paar dagen. Gby.
  10. Joke abbes:
    28 december 2014
    Wat kunnen jullie het leuk weergeven wat jullie mee maken!
    Goed zo Thomas! Jij bent een held! Sterkte met afscheid nemen en geniet nog van al het moois daar!
  11. Wijtze, Maayke, Lindsay en Zwaantje:
    Hoi Mzungu, s
    Met verwondering en bewondering lezen we jullie verhalen en vertellen we ze aan Maayke en Lindsay.
    Sterkte met afscheid nemen van al die mooie mensen daar, jullie laten een tastbare herinnering achter.
    Geniet nog samen van jullie vriendschap. Alle goeds samen.
  12. Laura en Robert:
    Hallo allemaal.

Fijn dat het goed gaat daar. Strekte met afscheid nemen.
    Wees trots op wat jullie daar bereikt hebben, heel erg mooi dat jullie met het (extra) geld daar direct aan de slag konden en het resultaat kunnen zien! Zowel materieel (vordering van de bouw) en emotioneel (Bisschop e.a.). Super dat jullie "wat/veel" extra's hebben kunnen doen!

De penningmeester
  13. Sonja Strijker:
    Hallo Allemaal,

prachtige foto's en verhalen :-)
    jullie hebben volgens mij een fantastische tijd met elkaar.
    ps heb wel even om Barbara gelachen hoor met haar kakkerlakken, geweldig

Groetjes

Alfred, Sonja ,Roy en Tessa Strijker
  14. Theo en Nelly:
    28 december 2014
    Lieve Barbara, ik herinner mij nog dat je in Nigeria was opgenomen in Jos en dat het toen over ratten ging en niet eens over kakkerlakken. Toch succes en 'geniet' ervan. (Trouwens kakkerlakken houden van vocht cq douche.)
  15. Henri:
    28 december 2014
    Precies Nelly: toen een rat op het nachtkastje zo groot als een poes en blijven liggen in bed en nu bang voor een kakkerlakje.......
    Jammer, na 4 jaar Nigeria nog steeds niet gewend aan die "met van die grote sprieten". Zal wat van die beestjes kopen hier in de dierenwinkel om mee te oefenen terug in Zuidwolde :)
    Zal die reisverhalen nog gaan missen: 's avonds risk spelen met de mannen, top 2000 op en na afloop het reisverslag lezen!
    Veel plezier nog, geniet van de safari en gezond weer terug komen in Zuidwolde!
  16. Jan en Tiny Hoorn:
    29 december 2014
    Wij hebben met veel interesse juillie verhalen gevolgd!
    Jullie zijn een fantastische ploeg. Geniet nu nog van de safari.
    Wij wensen jullie een goeie en voorspoedige reis terug naar huis.Wij zijn erg nieuwsgierig wat jullie ons straks nog allemaal te vertellen hebben. Groetjes:Jan en Tiny Hoorn