Dag 10

28 december 2014 - Dar es Salaam, Tanzania

Dag Suudwalde

De laatste, de allerlaatste dag bij de kinderen in Dar es Salaam. De tijd is nog nooit zo snel gegaan, het gezegde ‘’Time fly’s when your’re having fun’’ kwam nu ook weer tot zijn recht.  Het waren geweldige dagen waarin we veel hebben mogen beleven. De uitverkorenen Gert Jan en Roland hebben de eer gekregen om deze dag te beschrijven.

We zijn weer wakker geworden in het altijd warme Dar es Salaam. Wederom staat het gebruikelijke ontbijtje (met veel ei voor de jongens) weer op tafel. Vandaag op de Zondag weer wat vroeg, aangezien we om 8 uur verwacht worden in de kerk. Tijdens het ontbijt wordt zoals gebruikelijk de dag  doorgenomen met de groep. Op de planning staat dus eerst een kerkdienst, gevolgd met enige ontspanning en daarna het grote afscheidsfeest. In de avond zal de laatste teammeeting in Dar es Salaam plaats vinden. Wij vertrekken nu richting de kerk.

Het ging allemaal net wat anders dan verwacht deze kerkdienst. Zelfs de uitverkorenen kunnen slachtoffer worden van de warmte. Het was erg benauwd deze dienst (ook al heeft de kerk geen ramen maar zeer grote gaten waar we in Nederland normaal ramen plaatsen). Bij Gert Jan gutste het van het zweet dus verliet hij de kerk en trok iets minder warme kleren aan, mede uitverkorene Roland heeft Gert Jan  geassisteerd. Gelukkig waren de uitverkorene net op tijd voor het lied dat wij zouden zingen.  Na het lied hebben we nog wat mooie woorden gekregen van de Bisschop. De dienst is weer afgelopen en we gaan naar huis. Straks even lekker ontspannen na de lunch. Dat betekend hier, tijd voor spelletjes(Yahtzee), boek lezen, of even de ogen dicht doen. Ook moeten we de spullen voor het afscheidsfeest klaar zetten. Nu is het eerst tijd voor een lekkere lunch.

Het moment van ontspanning is voorbij, we gaan naar het afscheidsfeest. De kinderen staan allemaal op ons te wachten. De ene vrolijk, de andere een beetje bedroefd omdat wij gaan vertrekken. Het is wel echt een geweldige middag geworden. We zijn begonnen met het opblazen van een groot aantal ballonnen. Bam bam bam daar gaan de eersten al. De kinderen moeten de ballonnen met behulp van touwtjes aan de enkel binden. Dan tellen we af van 3, 2, 1…. En de kinderen vliegen door de kamer om elkaars ballon te laten knallen. Het was erg leuk met zijn allen. We worden door de Bisschop voor alles bedankt, en de kinderen zingen ons toe. Het zingen eindigt in een polonaise met ons allen, en dit lijdt direct weer tot dansen en zingen met zijn allen. Helaas komt aan al het leuke bruut een einde wanneer we krijgen te horen dat we afscheid moeten gaan nemen. Veel tranen vloeien, en veel liefdevolle knuffels worden uitgedeeld om elkaar te steunen. Niet alleen de mensen hadden last van het afscheid, ook de camera had het te verduren; honderden foto’s werden gemaakt. De tijd is aangekomen dat we echt weg zouden gaan. Vanavond staat er een teammeeting op de planning.

Yahtzee is het spel waarmee de avond begon. De gemoederen lopen hoog op wanneer dat ventie van Courtz 2 keer achterelkaar Yahtzee gooit. Het eindigde dan natuurlijk in een overwinning voor dat ventie van Courtz.

Het was tijd voor de teammeeting. De gebruikelijke gevreesde vraag werd weer gesteld; ”Hoe voel je je?”  Hier volgde weer een indrukwekkende verhaal van sommige groepsleden. Er werden adviezen uitgedeeld en vragen gesteld. We hebben hier natuurlijk weer veel van geleerd. We zijn een echte hechte groep geworden. En we zijn trots op onszelf dat we dit bereikt hebben. Hierop volgt dan natuurlijk ook een beloning. Een wel verdiende safari waardoor we het land en de dieren beter leren kennen.

Met vriendelijke groeten van uw vriendelijke nuchtere uitverkorene jongens, Roland en Gert Jan. (met hulp van onze lieftallige assistente Bas de R)

Liefs uit Tanzania!

Uitspraak van de dag:

"Zit er nou zand in het eten???" (Rianka)

P.s. Bas mist Lynn en Max

P.s Gert Jan mist Marco en Inge en fleurtje

P.s Roland mist zijn vriendinnetje

1. Joke abbes:
    28 december 2014
    Bedankt voor jullie verslag. Geweldig !!
    Geniet nog van de laatste dagen van het mooie Afrika. Heel veel sterkte met het afscheid. Pa Abbes
  2. Theresia:
    28 december 2014
    Wauw! Zelfs hier een traantje wegpinken door jullie verhaal!
    Wat hebbbben jullie een rijke ervaring opgedaan de afgelopen dagen, die van geven en ontvangen, maar ook van vriendschap en vertrouwen hebben / geven! Dank aan God!!!
    Heel veel plezier op jullie welverdiende safari! Fijn om het zo af te sluiten.
    Welterusten en een kakkerlakloze nacht gewenst!
    Theresia
  3. Marco en Inge:
    28 december 2014
    Hallo Tanzanianen, mooi verslag! Emo-dagje zo te lezen. Ontspan nog maar fff lekker met elkaar in de jungle......
  4. Jan, Jacolien en Gerben.:
    28 december 2014
    Time flies when you ' re doing great things!!! Wat is het fijn om weer zo'n mooi verhaal van jullie te lezen. Nu nog een mooie safari samen....geniet nog van het mooie Afrika!!
  5. Chris en Diny Otten:
    28 december 2014
    Geweldig wat jullie allemaal hebben gedaan in Tanzania. Dit is een ervaring die jullie je hele leven meeneemt. Ook een tijd om dankbaar op terug te zien. Wij wensen jullie morgen een prachtige dag met onuitwisbare herinneringen. En daarna een veilige terugreis. We kijken uit naar jullie's thuiskomst.
    Liefs Opa en Oma Otten.
  6. Trea:
    29 december 2014
    Geweldig om elke dag jullie belevenissen te lezen. Ik wens jullie nog veel plezier tijdens de safari en een goede terugreis. Aan alle mooie dingen komt een eind, maar gelukkig kunnen jullie als groep terugkijken op twee hele dankbare, mooie weken, zoals ik dat lees uit jullie verslagen. Ik wens jullie Gods zegen toe. H.gr. Trea
  7. Karla jansen:
    29 december 2014
    Afscheid nemen bestaat niet zingt Marco Borsato. En zo is het! Deze groep en de mensen in Afrika blijven jullie altijd bij. Goede reis naar huis Gert en tot 3 januari
  8. Bé Bols:
    29 december 2014
    Het eerste dat we 's morgens doen, na het ontbijt, is kijken of er al weer een bericht is uit Tanzania. Boeiend om jullie verhalen steeds weer te lezen. Ik ben wel jaloers op jullie (niet op de hitte). Voor het eerst lees ik vanmorgen iets over "heimwee" (Bas, Gert Jan, Roland). Gelukkig maar, want anders zou ik haast denken dat jullie overwogen om daar te blijven. Doe je nog de groeten aan mijn familie daar in het natuurpark?
  9. Annemarie:
    Lieve mensen,
    Geniet van de safari, jullie hebben het verdiend na het harde werken (en niet alleen de afgelopen dagen maar het hele jaar met alle acties!) Afrika gaat een onuitwisbare indruk op jullie achter laten.
    Bas, wij missen je ook hoor! Liefs Annemarie
  10. Hanneke:
    29 december 2014
    Soms met een lach soms met een traan lezen wij de verhalen,geniet van de safari hebben jullie echt verdiend.
    Zo trots op jullie allemaal.
    Lieve groetjes Freek Hanneke Tom en Galina
  11. Roel en Rianne:
    29 december 2014
    we wensen jullie een mooie safari toe en een goede reis naar huis!
  12. Inge van der Veen:
    29 december 2014
    Een raar idee dat jullie nu in het prachtige wildreservaat Mikumi zitten! Het lijkt mij fantastisch... wel eng, maar een geweldige ervaring. Hopelijk hebben jullie tijd om samen veel te praten over alle gebeurtenissen! We wensen jullie heel veel plezier op safari en hopelijk zien jullie prachtige beesten! In Zuidwolde zijn we supertrots op het hele team!
  13. Madeleen de Vries:
    29 december 2014
    hoi allemaal vanuit Zuidlaren,bijzondere verhalen lezen we thuis over jullie.Wat een ervaring!!Mooie fotos.Heel blij dat we het mogen volgen.Veilige reis gewenst van ons uit Zuidlaren.Johan,mama en oma.