Dag 11

29 december 2014 - Dar es Salaam, Tanzania

Hee Mzung’s uut Zuidwolde en omstreken.

Vandaag is de dag dat de wekker veel te vroeg ging! Want we gaan op safari. In alle vroegte kwam de bus met airco bij ons binnenrijden. De tassen en de koffers werden ingeladen en het was tijd om te vertrekken. De bisschop die met ons mee gaat, sprak voor vertrek een zegen over ons uit. Om 7 uur in de ochtend reden wij in de regen de grote stad uit. We reden in zuidwestelijke richting voor vier en een half uur lang.
We hebben onze groep uitgebreid met twee familieleden van de bisschop. Wij hebben veel met deze mensen opgetrokken en als zegen besloten we ze mee te nemen op safari. Ze konden het zich niet voorstellen dat ze mee mochten, mooi om op deze manier een zegen te kunnen zijn voor deze mensen. Gezien zij een heftig jaar achter de rug hebben waarbij hun beide ouders zijn overleden, daardoor moesten ze verhuizen van zuid Afrika naar Tanzania, naar hun oom, de Bisschop.

Bij een tussenstop leek het ons wijs om ons te bewapenen tegen alles wat komen gaat. De broeders Abbes, De Ruiter en Meinema hebben zich laten gaan met een Rambo mes. Hiernaast hebben de dames zich beschermd met nieuwe veiligheid-teenslipper. Daarnaast vond Gert Jan het nodig om vijf pakken maandverband mee te nemen.

Onderweg hebben wij het Beeld van Tanzania verder kunnen uitbreiden, van stad tot kleine dorpjes, van vlaktes tot gebergtes, geweldig.
Ook op andere plekken in Tanzania valt het verkeer ons op, het inhalen blijft hier een sport, op sommige momenten moet je hoog in de ankers om een tegenliggend voertuig nog net voorlangs te kunnen laten gaan.
Verder zijn de wegen zeer hobbelig en er zijn veel drempels. Totdat we werden aangehouden door de politie, de bestuurder en bijrijders werden geacht uitstappen en mee te lopen naar achter. De bisschop begon wat zenuwachtig tegen de politie te praten. De chauffeur kwam terug in de auto en de brandblusser werd gecheckt door de polite, hierna mochten we onze weg hervatten.

Uiteindelijk zijn we dan toch aangekomen bij Het Mikumi National Park. Een warm onthaal van de apen stond ons te wachten, we gingen met dezelfde bus richting ons huisje. Het was de taak van Thomas en Ingrid om de huisjes te verdelen en in die tijd hebben wij een lunch genuttigd bestaande uit brood en pindakaas. Na de lekkere lunch hebben ze ons het huisje laten zien zijn we eigenlijk gelijk op safari gegaan. Hier hebben wij wat prachtige dieren mogen aanschouwen. Giraffes en zebra’s , buffels en impala’s maar het bijzondere waren toch echt de leeuwen die je overdag niet of nauwelijks ziet!
Ook hebben we de oudste boom van het hele park mogen zien, deze boom is maar liefst 300 jaar oud! We mochten hier in klimmen en foto’s van maken.

Eenmaal weer terug bij het huisje had je de keuze om even lekker te douchen of een mooie zonsondergang te bekijken. Toen dit voorbij was mochten naar het restaurant (kakkerlakker huis), hier hebben wij een lopend buffet gehad. Het was een uitermate basic buffet, met onder andere koude patat en kip.

Onder het eten werd er ons verteld dat er een leeuw in de buurt was, dus we moesten na het eten binnen blijven. In overleg met Thomas mochten een paar jongens buiten zijn samen met een gids.
We hebben de leeuw van dichtbij mogen zien (100 meter), om hem weg te jagen werden er zaklampen gebruikt. Ook kwam er een olifant langs in het kamp, deze was op zoek naar eten, hier hebben we een foto van mogen maken op 10 meter afstand!

Het was een geweldige dag!

Morgen is het dan zover, de aller aller aller laatste dag van onze prachtige reis, we gaan er een mooie dag van maken! Nu snel gaan slapen want we gaan morgen de sunrise bekijken om kwart voor 6!

Geschreven door Bas Meinema, met hulp van Thomas en Gert jan.

Liefs uit Tanzania!

Uitspraak van de dag:

“Je moet niet alles denken wat je zegt!” (Gert Jan)

1. Theo en Nelly:
    29 december 2014
    Het blijft genieten als je een olifant ontmoet en overdag leeuwen, wauw.
  2. Henk en Geke:
    29 december 2014
    Geniet nog even lekker van jullie laatste dag en een hele goeie reis terug.
  3. Gradus en Helma:
    29 december 2014
    Nog veel plezier morgen en een goede terugreis...........

tot woensdagmorgen:p
  4. Marco en Inge:
    29 december 2014
    Veel plezier nog op de laatste dag!! We kunnen niet wachten tot woensdagochtend!!
  5. Roger, Berthilde, Anneloes en Deborah:
    29 december 2014
    Wat een bijzondere ervaring. Veel plezier met elkaar de laatste dag en een veilige terugreis.
  6. Annemarie:
    29 december 2014
    Wat een prachtige dag hebben jullie gehad zeg! Hoop dat het morgen nog zo'n mooie mag zijn. Geniet van jullie laatste dag in het mooie, warme Tanzania. Wij hebben vandaag in de sneeuw gelopen en geschaatst, wat een verschil niet?! We wensen jullie een goede thuisreis. Liefs, Gerard, Annemarie, Max en Lynn.
  7. Bas, Karin & kids:
    29 december 2014
    Pas de laatste nacht nog even goed op voor overstekende nijlpaarden en geniet morgen van Zijn prachtige schepping!
  8. Annemiek:
    29 december 2014
    Wat maken jullie bijzondere dingen mee! En wat fijn dat jullie in de gelegenheid zijn om te mogen en te kunnen "geven". Op welke manier dan ook.
    Nog één dag ......... Geniet er van met z'n allen.
    Voor Fije: Wim en Sten zijn weer gezond en wel thuis! Met jou erbij straks zijn we weer compleet. XXXXX
  9. Hanneke:
    29 december 2014
    Nou nou spannend hoor zo dicht bij een olifant en een leeuw,en wat las ik van de week bang van een KAKKERLAK?
    Goede terugreis,we wachten in spanning af.

Liefs van ons allen
  10. Angelique &Arben:
    29 december 2014
    wat een geweldige verhalen deze afgelopen tijd. Wat een bijzondere tijd hebben jullie gehad. Wat een zegen om dit te mogen en kunnen doen. Een hele goede reis terug.
    Groet Angelique Arben en kinderen
  11. Roelof en Jeannette:
    29 december 2014
    Geniet nog even van de wonderen van de Schepping. Een goede terugreis en behouden vkucht.
    Tot woensdag, Roelof, Stephan en Jeannette
  12. Theresia:
    30 december 2014
    Vandaag de laatste dag genieten van een andere omgeving en cultuur, geniet ervan met z'n allen.
    Een goede reis terug, we zien naar jullie uit!
    Groetjes David, Maurice en Theresia
  13. Jan, Jacolien en Gerben.:
    30 december 2014
    Nog 1 dagje in het mooie Tanzania, ik hoop dat jullie een geweldig mooie laatste dag zullen beleven....en dan weer terug naar Nederland waar wij uitzien naar terugkomst! Maar...
    Straks verlaat jij Afrika,
    Maar Afrika verlaat jou nooit meer...
  14. Opa en oma de Groot:
    30 december 2014
    Nou, dat is een mooie boeiende reis geweest. jullie zijn een hele ervaring rijker geworden. De meeste van ons zullen dit nooit meemaken.
    Geniet van de laatste dag en terugreis.
  15. Herman en Susan van Arragon:
    30 december 2014
    Spannend allemaal die verhalen maar zeker een hele belevenis.
    Nu is het al weer bijna voorbij.
  16. Oma Tini:
    30 december 2014
    wat een geweldige belevenissen dit vergeet je nooit weer.
    We wensen jullie een goede thuisreis, en welkom thuis.
    opa Gerard en oma Tini.