Dag 7

25 december 2014 - Dar es Salaam, Tanzania

Hallooo allemaal!

Wij hopen dat jullie een fijne en mooie eerste kerstdag gehad hebben zonder ons. Onze kerstdag was heeel anders dan dat wij gewend zijn. We begonnen deze ochtend vroeg met een kerkdienst die korter duurde dan wij in eerste instantie verwacht hadden. Meestal duren de diensten hier een paar uur, dus dit was voor ons een meevaller. Gelukkig voelt het voor ons minder lang, omdat er veel gezongen, gedanst en gejuicht wordt.

Na onze eerste warme kerstochtend, hebben we de vooruitgang van het dak mogen bewonderen. Het schiet al aardig op, en als het goed is zijn ze morgen of overmorgen klaar!

Bij kerst horen natuurlijk ook kerstcadeautjes. Alle spullen die jullie ons hebben gegeven en die wij hebben aangeschaft, hebben we verdeeld en mooi ingepakt, om ze bij het avond eten uit te mogen delen.

Voordat wij over de heerlijke kerstmaaltijd willen vertellen nemen wij jullie even terug naar gisteravond.
Gisteravond kwam er wat tussen door ter voorbereiding voor onze kerstmaaltijd. Een zeer belangrijk ingrediënt moest klaar/van kant worden gemaakt.
Op sommige gebieden lopen de mensen hier nog een aantal jaren achter. Zo begrijpen ze niet dat je vuilnis beter kunt opruimen  dan op straat/bosjes/rivier te dumpen en zo zijn er nog een aantal dingen waarin wij iets meer gemoderniseerd zijn.

Zo is het hier ook nog de gewoonte om je eigen vlees te slachten. Op onze kerstmaaltijd stond kip op het menu, en die moest natuurlijk eerst van kant worden gemaakt. Het oerinstinct kwam bij de mannen weer naar boven, en Thomas had de taak op zich genomen om als eerste de kip te slachten.

De eerste indruk van de twee kippen was dat ze goed van maat waren en volgens ons ontbreekt hier het begrip ‘plofkip’.
Bibi en haar hulpjes hielden de kip vast en Thomas ging met het mes aan de slag. Het mes wat er gebruikt werd, was voor die tijd nog even aan de straat stenen geslepen maar nog steeds niet scherp. Hierdoor koste het Thomas iets meer moeite om de kop van het lichaam te scheiden. Nadat dit was gebeurt werd de kip nat gemaakt met kokend heet water om hem te kunnen plukken.

Dit en het overig werk hebben wij aan Bibi overgelaten. Het was goed te zien dat het niet haar eerste kip was die ze gefileerd had.

Door deze belevenis keken wij (de mannen en Fije) extra uit naar de kerstmaaltijd. En dat was terecht.

Wij als groep samen met de kinderen hebben genoten van het heerlijke eten!

Rijst, bakbananen, patatjes, kip, rundvlees, doperwtjes, komkommer en een fruitsalade, met als bijkomende luxe wat mayonaise en tomatenketchup.

Na een maaltijd in overvloed hebben we de kerstcadeautjes uitgedeeld; ze waren er super blij mee!

Als dank zongen ze heel veel liedjes voor ons, wat overging in gezamenlijk dansen en muziek maken.

Voor ons allemaal is het genieten om te zien hoe blij de kinderen zijn, en dat geeft ons weer een hoop energie, die we gedurende deze korte nachten hard nodig hebben.

Dus bij deze, alvast slaaplekker allemaal!

Liefs,

Dari en Iris

Groeten de nuchtere jungs (Bas R, Roland en Gert Jan)

Liefs uit Tanzania!

Uitspraak van de dag:

Bowaz: ‘ De donkere mensen leven meer in de duisternis, en de blanke mensen leven meer in het licht’.

Naomi: ‘ I am happy’.

Thomas: ‘Al ben je nog zover van huis, staan er nog steeds doperwten op het fornuis’.

P.s. Gertjan wil geen doperwten als hij thuis komt.

P.s.s. Gertjan mist Fleur nog steeds.

P.s.s.s. Gerlo wil naar het circus.

1. Henri:
    26 december 2014
    Thomas: je moet ook gewoon blijven vissen! Kippen slachten is een vak apart. Ook de pootjes en de nekjes op eten he; is een belediging als je die lekkernijen laat staan!!
    groetn de hunter
  2. Annemarie:
    26 december 2014
    Wat leuk dat jullie die cadeautjes hebben uitgedeeld en samen lekker hebben gegeten. Bas de Ruiter nu kunnen wij lekker wat meer eten zonder jouw, mis je wel een beetje hoor.
    nog veel plezier in Tanzania
    groetjes Lynn
    ps. We bidden elke dag voor jullie
  3. Fam Knaapen:
    26 december 2014
    Hoi iris en barbara (en de rest) Wat leuk al die verhalen en foto's!! We hebben ook al een hele boel van henri gehoord die is nu hier om kerst met ons te vieren. We missen jullie wel een beetje hoor!

Groetjes Fam Knaapen

hoi gr jeroen
  4. Herman en Susan van Arragon:
    26 december 2014
    Het is erg mooi om jullie verhalen te lezen. Ik kan mij voorstellen dat het heel gezellig is maar ook leerzaam.
    Jullie zien veel en dit zullen jullie niet meer vergeten.
    Nog een mooie tijd met z'n allen
  5. Marco en Inge:
    26 december 2014
    Hallo Gerrit en de rest. We hopen dat jullie ook een gezellige kerst hebben op de 2e ketstdag. Hier is het nét niet zo gezellig als andere jaren. Iedereen mist jou. Groeten van Louise, Eduard, Jan, Tjitske, Naomi, Hannah, Papa, Mama en Fleur.
  6. Marco en Inge:
    Sorry, Kerstdag....... :-)
  7. Theo en Nelly:
    27 december 2014
    Na al die jaren heb ik nog de beste herinneringen (zingen, dansen met zakdoekjes in het gangpad, brass band en opvoering toneelstukjes) aan Kerstavond in Ghana. (Iets heel anders dan onze 'saaie' Kerst. De dienst duurde wel vanaf 20.00 u tot .... Wij zijn na 4 uur vertrokken.