Dag 5

23 december 2014 - Dar es Salaam, Tanzania

Hallo mensen daar in dat koude kikkerlandje,

We kunnen merken dat de bouw van het weeshuis gestaag vordert. De meeste kamers zijn al gepleisterd en de grote berg met zand die voor het weeshuis lag is met veel bloed, zweet en tranen naar boven gesjouwd. Echter heeft dit geen negatieve invloed op ons, in tegendeel we hebben het allemaal heel gezellig tijdens de werkzaamheden. Ondanks dat het kapot heet is.

Toen we voor het eerst het weeshuis bekeken kwamen we tot de ontdekking dat maar 2/3 er van bedekt was met het dak. Dus als er regen zou komen zou dit het hele weeshuis kunnen aantasten. Daarom hebben wij gisteren besloten een grote uitgave te doen waardoor het dak afgemaakt kan worden.

Dus vandaag zijn Dyanne, Gertjan en Thomas samen met de Bishop naar een lokale houthandelaar geweest om daar hout in te kopen voor het dak.  We moesten eerst uitstappen en met Bonna in een bushalte wachten. De Bishop ging voor ons uit om de prijs te bepalen. We kregen een telefoontje en konden ook komen. Toen de beste man ons zag konden we zien dat hij baalde van de genoemde prijs,  en probeerde de prijs direct omhoog te brengen, maar de Bishop hield voet bij stuk en de koop ging door. Het gaat wat anders als bij de Fix-it of de Gamma. Hier staat buiten een stapel hout. Hier werd een stapel afgehaald en op een nieuwe stapel gelegd. Vervolgens werden alle planken opgemeten en genoteerd en op een nieuwe stapel gelegd(alle planken hadden een andere lengte).

Wij mochten mee naar een kantoor (houten schuurtje van 2 bij 1 m) hier werden de maten bij elkaar op geteld en het totaal aantal inches moest betaalt worden. Natuurlijk kwam het 50 euro boven begroting zoals het gaat in Afrika. Maar goed… ook konden we daar 30 kilo spijkers kopen. De Bishop had geregeld dat daar dan ook een handelaar in dakplaten zou zijn waar wij dan de dakplaten bij konden kopen.  Gelukkig hadden we een zeer grote stapel geld bij ons om alles te kunnen betalen. Hout werd direct ingeladen en wij konden bij de pick-up inzitten terug naar huis. Samen hebben we het thuis uitgeladen en moest het transport natuurlijk ook nog betaald worden(er komen hier altijd onvoorziene kosten bij ;-) ).

Na de lunch hebben we alle weeskinderen een shirtje van JVZ gegeven. De gezichtjes van de kinderen waren onbetaalbaar! Natuurlijk moesten de shirtjes getest worden waarvoor ze bedoeld zijn, daarom zijn we naar de lokale school geweest en hebben we een potje voetbal gespeeld. Echter hield het Nederlandse front er na 15 minuten mee op vanwege de zengende hitte(en met een 0-2 achterstand.) Ook hebben we een kerstverassing voor jullie gemaakt…

Na dit alles kwamen er ook nog wat onverwachte werkzaamheden bij. Deze hebben best veel van onze energie gevergd, zo moesten we het zand voor de 4e keer in de hand hebben omdat het weer naar een andere kamer verplaats moest worden. Ook moest het hout dat gekocht was verplaatst worden naar 2 hoog. Dit lijkt natuurlijk niet zo lastig alleen in Afrika is dat het wel, hier heb je geen kraantje die dat voor je doet. Je moet met man en  macht elke balk 10 keer steken voordat je het op de plek hebt. Als laatste moest de watertank bijgevuld worden, dit resulteerde wederom tot een treintje van Zungu’s (witneuzen, blanken) en Tanzanianen. Er werd weer een 800 liter water naar boven gesjouwd. De reden dat we vandaag 2 keer water naar boven hebben gebracht is omdat we morgen niet zullen werken, dit met de reden dat wij morgen met de weeskinderen en een aantal andere Tanzaniaanse vrienden naar het strand gaan. We kunnen dus een dagje chillen. Hier is het hele team wel aan toe na deze dagen van hard werken en zengende hitte. Owja, Gertjan is onze nieuwe japanner(fotograaf), Rianka hoort apen buiten en Bas en Bas hebben een paar kinderen de drentse uitdrukking: “Puur genietn” geleerd.

Groetjes,

Thomas Abbes en Bas de Ruiter.

Liefs uit Tanzania.

Uitspraken van de dag:

Thomas zegt tegen Bas de R: “Welke bas?” Terwijl ik, Bas de R, het over de andere Bas had.

“Bah! Dit water is zo droog.”

“Heb mijn telefoon opgeladen met mijn zonneallergie-oplader”

1. Annemiek:
    23 december 2014
    Lieve allemaal! Wat een prachtige bestemming voor het extra geld! Geweldig! En wat wordt er hard gewerkt! Morgen dus extra genieten! En voor Fije: W en S zijn nu in Vietnam en alles is goed met ze! Liefs, Annemiek
  2. Marco en Inge:
    23 december 2014
    Hallo Tanzanianen, wat weer een fantastisch verslag! Complimenten voor de mooie verslagen.
  3. Gineke:
    23 december 2014
    Gaaf om elke x jullie verhalen te lezen! Wat maken jullie veel mee. Ik ben echt benieuwd naar de rest;) geniet van jullie dag aan het strand samen met de kids! Geef Thomas maar een dikke groepshug:p groetjes Gineke
  4. Gradus en Helma:
    23 december 2014
    Lieve Tanzaniagangers, dat was dan hard werken vandaag. Wat fijn dat jullie ze een dak boven hun hoofd kunnen geven. Morgen lekker uitrusten en genieten van zee en strand. Bedankt voor de uitgebreide verslagen, blijven we toch een beetje op de hoogte!
  5. Jacolien:
    23 december 2014
    Wat geweldig mooi om elke keer een verslag van jullie te lezen, we zien er elke dag naar uit! fijn om zo op de hoogte te blijven van jullie avonturen, jullie zijn goed bezig met elkaar en met de weeskinderen, ga lekker genieten van jullie dagje aan het strand, dat is dik verdient na al het harde werken. Veel plezier met de kids bij zee, lieve groetjes aan jullie allemaal!!!
  6. Jan Willem en Meintje:
    23 december 2014
    Hey, wat hard werken met z'n allen....!!!
    Maar gelukkig met veel plezier
    Morgen een fijn daggie
  7. Jan Willem en Meintje:
    23 december 2014
    Hey, wat hard werken met z'n allen....!!!
    Maar gelukkig met veel plezier
    Morgen een fijn daggie
  8. Theresia:
    23 december 2014
    Wauw!! geweldig om ook daar nog beslissingen te mogen nemen de extra giften goed te kunnen besteden! Het is zo leuk om jullie verslagen te lezen, na negen uur kijk ik regelmatig of het verslag er al is....!
    Hoe leuk is het straks jullie verhalen live te horen, jullie zijn voorlopig niet uitverteld!
    Heel veel plezier morgen met jullie welverdiende stranduitje.
    liefs, Theresia
  9. Henri:
    23 december 2014
    Sterk werk gasten om eerst maar eens het dak dicht te maken!
    Wel even wat anders he dan bij houthandel Bunskoek een vraggie hout op te halen en op rekening te laten zetten.....
    Op deze manier de centjes goed besteed; de houten paaseieren van Willem Eppinga omgezet in hout voor het dak moet je maar denken.
    Na zo'n enthousiast begin van jullie verblijf en het harde werken is het goed om iets anders te doen morgen en even te ontspannen. Geniet er van!
    Super dat de sfeer in de groep zo goed is en dat jullie echt kunnen doen waar jullie voor gekomen zijn!
    Liefs, Sven, Jurre en Henri
  10. Joke abbes:
    23 december 2014
    Geweldig wat jullie daar doen . Succes en geniet ervan. Een tijd die je nooit meer vergeet. Groetjes van ons. Pa/ ma Abbes
  11. Annemarie:
    23 december 2014
    Mooi dat jullie een substantiële bijdrage kunnen leveren aan de bouw van het weeshuis. Stukwerk, laatste deel van het dak. We zijn geweldig trots op jullie. Laat de kinderen stralen van geluk. Ze verdienen het. Bedankt voor de mooie verslagen en de foto's. We krijgen zo een goede indruk van jullie belevenissen. Zo genieten we allemaal. Groet'n van Gerard de Ruiter
  12. Niesje:
    Beste mensen,
    Wat maken jullie veel mee. Wat jullie doen voor de mensen daar is onbetaalbaar. Naast het harde werken, bloed, zweet en tranen, is de hitte een zware belasting. Ik vind jullie dikke kanjers!!!
    Ik hoop dat jullie nog heel veel mooie momenten mee gaan maken als groep maar ook individueel.
    Ik wens jullie nog een fijne tijd toe. Geniet ervan.
    Ik ga de wind trotseren om de honden uit te laten.

Vriendelijke groeten Niesje
  13. Georgia:
    24 december 2014
    Beste allemaal daar in Dar es Salaam. Habari gani? Pole na kazi!
    Het is leuk voor Remi en mij om jullie blog te lezen (we hebben alle vijf dagelijkse berichten doorgelezen) en zien dat jullie hard werken met resultaat, maar ook gelegenheid hebben om om je heen te kijken. Hongera!
    We wensen jullie nog een goeie tijd toe.
    Hartelijke groet, kwa heri! Georgia en Remi Verduin
  14. Rina en Hans:
    24 december 2014
    Geweldig, dat jullie zulke mooie dingen doen en meemaken, uitspraak: wat is er mooier dan een blij gezicht? Ga zo door en blijf genieten van het harde werken, dan is een rusdag des te fijner (deze kan ook zo weer bij de uitspraken). Super dat het zo voorspoedig verloopt met alle activiteiten. En blijf verslag doen van elke dag, want dat is erg leuk om te lezen.
  15. Silvia:
    Trots!
  16. Annemarie:
    24 december 2014
    Wat mooi dat we ook nog kunnen bijdragen aan het dak! Super gedaan lieve mensen. Geniet van jullie welverdiende dag aan het strand samen met de weeskinderen. Wat een onvergetelijke ervaring en gelukkig zijn wij er een klein beetje bij door jullie prachtige verslagen en foto's. Dikke knuffel voor jullie allemaal! Annemarie, Gerard, Max en Lynn
  17. Josien:
    Fijne kerstdagen in het warme Tanzania ! Groetjes van ons. Josien
  18. Opa en oma de Groot:
    24 december 2014
    Wat een belevenissen allemaal. Wij kunnen ons nauwelijks voorstellen wat jullie daar allemaal ondernemen. Inlaad iets om nooit te vergeten.
    Geniet van jullie dag op het strand, dat is dik verdiend.

Opa en oma de Groot
  19. Roger, Berthilde, Anneloes en Deborah:
    24 december 2014
    Wat een leuke kerstgroet vanuit Tanzania op Facebook. Wij wensen jullie allemaal vanuit het regenachtige Zuidwolde ook goede kerstdagen toe. Heel bijzonder om dat in Tanzania mee te maken. Geniet ervan!
  20. Inge van der Veen:
    24 december 2014
    Jullie kerstgroet hebben wij zojuist op facebook gezet! Morgen laten we in de kerk foto's zien en wellicht ook jullie filmpjes (als het lukt)! Vele mensen genieten met jullie mee! Een fijne kerst daar! Fleur mist GJ elke dag een beetje meer ....;)
  21. Arthur Broekman:
    24 december 2014
    De kerst komt er aan. Na de kerstdagen slaat hier het weer om en wordt er zelfs sneeuw verwacht. Wie weet. In ieder geval een goede kerstdagen toegewenst. Ik ben benieuwd hoe jullie dat daar in de Afrikaanse zon ervaren. Zeer waarschijnlijk staat het daar dichterbij de Bijbelse realiteit dan zoals wij kerst ervaren, met alle commercie. Laten we niet vergeten dat Jozef en Maria leefden onder zeer primitieve omstandigheden. De stal was slechts een grot. Een zeer gezegende kerk.
  22. Gerald van der Sleen:
    24 december 2014
    Al weer 5 dagen bezig. Goed begin! Gaaf dat jullie deze ervaring gegund is.
  23. Inge van der Veen:
    24 december 2014
    Oeps, hier gaat ook wel eens iets fout! Jullie kerstgroet komt morgen op facebook ;) en zal als eerste in de kerk te zien zijn! Iets te enthousiast van mijn kant! Het zal een bijzonder moment zijn, maar haalt het niet bij jullie prachtige verhalen! Ga zo door met vertellen!
  24. Roel en Rianne:
    24 december 2014
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Het zal niet altijd meevallen met die hitte. We wensen jullie gezegende kerstdagen toe en goede klusdagen! Groetjes van Roel, Rianne, Irene, Lennard en Joost
  25. Theo en Nelly:
    24 december 2014
    Lieve allemaal, en zweten maar of het nu gaat over zand of hout of water. Succes en STERKTE. Lekker chillen morgen.

Bij de NL bouwmarkt Praxis was er er een bon voor 25% korting maar zij brengen het helaas niet naar Dar.... Maar de NL prijs met die 25% liogt vlug nog boven die jullie hebben betaald.
  26. Oma Boer:
    Hallo allemaal,
    Wat een mooie verhalen krijgen we door van jullie!
    Hoe was het op het strand, en wat vonden de kinderen daarvan?
    Moesten jullie ver reizen naar het strand?
    Nog heel veel succes én plezier. Fijne kerstdagen!
    Groeten aan jullie allemaal.
    Oma Boer
  27. Diana smid:
    24 december 2014
    Super trots, op zussie Barbara en dochter Iris. Wat een geweldig werk doen jullie daar (natuurlijk ook de andere mensen). veel plezier op het strand morgen.
    liefs van ons allemaal.
  28. Rolanda en Arie:
    24 december 2014
    Geweldig leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken.
    Bijzondere Kerstdagen gewenst !
  29. Hanneke:
    24 december 2014
    Natuurlijk gaan we morgen naar de kerk zijn heeeeeeeeel nieuwsgierig naar wat we te zien krijgen uit Tanzania

Lieve groetjes Freek Hanneke Tom
  30. Oma Tini:
    Hallo allemaal.
    super!! voor jullie inzet en werk dat jullie doen om trots op te zijn! Een kerstgroet voor jullie allemaal,en een dikke smok ut Rune voor Nienke.
    opa en oma
  31. Inge:
    Lieve Barbara, Iris en reisgenoten
    welkom terug op het Afrikaanse continent. De Afrikaanse tamtam werkt nog steeds, we volgen ook vanuit ZuidAfrika jullie avonturen. Geniet van jullie tijd in Tanzania. Fijne kerstgroeten vanuit een eveneens warm Barberton.
    Inge, Pieter en Julia
  32. Gradus en Helma:
    Voor jullie allemaal,

heeeele fijne, warme, zonnige kerstdagen toegewenst! Maak er iets moois van..............

Veel liefs Gradus en Helma
  33. Marco en Inge:
    24 december 2014
    Wij zitten nu in de kerk voor de kerstnachtdienst. We zijn in gedachten bij jullie. Wel bijzondere kerstavond dit jaar.....
  34. Roelof en Jeannette:
    Allen,

Gezegende kerstdagen toegewenst.
  35. Milou en Robin:
    25 december 2014
    Dag lieve mensen in Tanzania (in het bijzonder Barbara en Iris),

We hebben zojuist de verslagen gelezen. Wat een bijzondere reis en wat een mooi doel hebben jullie daar in het warme Tanzania. Wat moet het een voldoening geven om daar met het weeshuis ik de weer te zijn. Succes nog daar en geniet!

Liefs en groeten uit Thailand,
    Milou en Robin