Dag 4

22 december 2014 - Dar es Salaam, Tanzania

Goedemorgen Nederland!

Na een indrukwekkende avond hebben we er weer een nachtje op zitten. We beginnen vandaag met een luxe ontbijt, wederom bestaande uit ei en (wit) brood en 3 liter water. De planning van vandaag zal bestaan uit werken in de ochtend, activiteiten met de kinderen in de middag en s’ avonds naar een bijzondere dienst in de kerk. Wij gaan nu naar het project om daar zand en water naar de juiste verdieping te brengen.

Zo dat was een zware ochtend werken, maar we zijn weer in ‘ons’ huis aangekomen voor een lekkere verdiende lunch. Als extra hadden we bij deze lunch lekkere worstjes, en een Unox rookworst uit het mooie Nederland.  We hebben weer voldoende energie op gedaan voor de middag. We zijn weer 4 liter water verder. We trekken onze werkhandschoenen nog even aan en gaan richting de bouw. Later heeft de knutselgroep een verrassing voor de kinderen.

Na een leuke middag zijn we weer in ‘ons’ huis aangekomen. Het was een drukke maar zeer leuke dag. De kinderen hebben genoten van het maken van kerstbomen, en ze konden hun eigen handen overtekenen. Dit mochten ze gaan versieren, maar hier in Afrika zijn de mensen erg creatief en de kinderen begonnen zichzelf te versieren. Glitters zaten overal, maar het was zeeeer geslaagd! De uitverkorenen hadden het weer goed voor elkaar, Ecequel, Esequel, Esekuel, Esiquel of iets in die richting (zie foto 4 dag 4) heeft ons een rondleiding gegeven in de buurt. We zagen het huis van de Bisschop, de middelbare school en de basisschool. We hadden het geluk dat de school hier zo vriendelijk is, dat zelfs in de zomervakantie de deuren voor ons open stonden. We konden nu een aantal lokalen zien. Ezequel; ‘’Er staat hier toch niks wat iemand mee wil nemen’’ We zijn hierna weer terug gelopen naar het weeshuis en met de kinderen gespeeld. Spelen betekend hier vooral veel kinderen door de lucht zien vliegen, en voor ons armspieren trainen. De kinderen hier zijn onvermoeibaar, ze weten niet van ophouden. We gaan terug naar ‘ons’ huis voor het avond eten.

We zijn weer bij ‘ons’ huis aangekomen. Gisteren was de spaghetti zo vreselijk zout, we gaven het een 3. Een 3 was voor ons een reden om ze (thomas en Barbara) een herkansing te geven. 4x meer spaghetti werd toegevoegd, en het was heerlijk. We zijn trots op deze koks, een 8 is zeker op zijn plaats. Het was wederom zeer warm, dus een koud biertje was zeker op zijn plaats geweest. (Geintje natuurlijk!!)

Deze avond stond er iets bijzonders op de planning, we zouden een demonen uitdrijving bijwonen. Elke maandag avond hebben ze een dergelijke dienst. We gingen heen toen er nog vrolijke muziek was, omdat we geen idee hadden wat we moesten verwachten. Het leek eerst een gebruikelijke dienst, zingen dansen en een lange preek. Maar de sfeer sloeg snel om toen iedereen naar het podium moest komen. We gingen met zijn allen bidden om de heilige geest te mogen ontvangen. We stonden een lange tijd in een halve cirkel met zijn allen, en de sprekende vrouw begon steeds luider te praten. Na enige tijd begonnen kinderen neer te vallen, huilend en schreeuwend. Waaronder de dochter van Bonna de hele dienst naast ons had gezeten en de preek had vertaald. Het was heel heftig en werkwaardig om te zien. Iedereen bleef hard op bidden zodat de demonen uit deze kinderen zouden gaan. De kinderen werden op de grond gebonden of vast gehouden. Toen de kinderen rustiger begonnen te worden, kon men stoppen en weer terug naar de banken gaan. Velen werd het te heftig en zijn naar huis gegaan. Enkelen bleven over om te zien wat er nu zou gaan gebeuren. Iedereen moest weer naar voren komen, en daar kregen we ‘heilige olie’ over onze handen. De dienst is weer afgelopen en we gaan richting huis. (5 meter lopen)

Tijdens het na bespreken van de gebeurtenissen kwam de dochter van de Bisschop en de dochter van Bonna binnen. Dit was een uitgelezen kans om vragen te stellen over de gebeurtenissen. Onze camera man heeft het hele verhaal gefilmd. De vrouwen deden net of het de normaalste zaak van de wereld was dat er kinderen neer vielen. De dochter van Bonna vertelde dat ze zich voor de dienst niet goed voelde. Maar na de gebeurtenis voelde zich vrij en opgelucht. Het schreeuwen en gillen is het vechten tussen het kwade en de Heilige Geest. Wanneer de kinderen weer rustig worden dan heeft de Heilige Geest overwonnen en zijn ze weer vrij. Er was ons door de dochter van de bisschop verteld, dat als de kinderen weer wakker werden, dat ze vijf minuten later weer zouden lachen. Toen de dochter van Bonna binnen kwam, was ze erg vrolijk.

Het bleek een drukke warme en bijzondere dag. We hebben er van genoten en we kijken uit naar de komende dagen.

Met hartelijke groeten van de uitverkorenen,

Gert Jan van der Veen en Roland Courtz.

Liefs uit Tanzania

Wijze uitspraken:

"Al m'n grappen slaan nergens op, maar hebben allemaal een doel" (Gertjan)

"Het stroomt niet altijd"

"Hé Fije, als je nou ook een keer gaat slapen, kom je ook een keer op de foto"

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Henk & Hester:
    23 december 2014
    succes met alles gr van uut ZUUTWOLDE
  2. Arthur Broekman:
    24 december 2014
    Nauwelijks reacties op deze pagina. Geestuitdrijvingen is natuurlijk niet iets wat dagelijks op ons kerkelijk programma staat. Dat schokt ons als westerlingen. Brengt ons uit ons evenwicht. De Bijbel staat echter vol met geestuitdrijvingen. kijk het grote boek maar eens na. Ook ik geloof dat er meer is tussen hemel een aarde. Ooit ben ik in aanraking gekomen met een Antilliaanse gemeenschap waar dit ook schering en inslag was. In ben benieuwd hoe jullie reactie is. Zie bijvoorbeeld Luc. 8, Hand. 19, Matth. 8 vanaf vers 28. Deze ervaring opent voor jullie weer een andere kijk op de Bijbel.