Dag 3

21 december 2014 - Dar es Salaam, Tanzania

Hallooo lieve Hollanders/ thuisblijvers,

Vanmorgen ging de wekker om 06.30 uur, ja in Nederland dus om 04.30 uur. Klaar voor het ontbijt zaten we met z’n allen in onze warme woonkamer, die mooi versierd was met slingers en een versierde stoel voor onze jarige Mirthe. Mirthe werd vanmorgen gewekt door het gezang van haar kamergenoten, hier was ze niet heel blij mee, want ze ‘ sliep’  nog. Even later liep Mirthe de woonkamer in en ging rustig zitten. Pas nadat een groepsgenoot vroeg om zich heen te kijken viel Mirthe iets op: ‘ Heeeee slingers!!!’  We hebben allemaal voor haar gezongen, heerlijk ontbeten met de dagelijkse eieren en zijn vertrokken naar onze eerste kerkdienst.

Gelukkig mochten wij een uur later beginnen in de kerk, de officiële starttijd van de kerk is namelijk al om 7.00 uur. Toen we de kerkzaal inkwamen werden we door de leiders geleid naar onze plekken.  De zangdienst begon en er waren verschillende gospel koren die zongen. Er werd luid gezongen en gedanst, er was zelfs een man met een scheidsrechters fluitje druk aan het fluiten was en aan het dansen.

Toen was het onze beurt, wij als groep mochten ons voorstellen voorin de kerk. ‘’Jina lango nee’’ en dan mochten we onze naam zeggen. De mensen in de kerk vonden dit geweldig en begonnen te juichen en te klappen. De mensen in de kerk kunnen niet goed Engels en vonden het speciaal dat wij in het Swahili bepaalde woorden zeiden.  Barbara heeft ons daarna als groep voorgesteld. Het was onze taak om twee liederen te zingen en te dansen. Deze liedjes hebben we als groep samen uitgekozen en de avond daarvoor nog druk geoefend. Met de liedjes een rivier vol van vrede en het lied King of Kings hebben we de kerk laten swingen.

Het was een preek waar we weinig van hebben verstaan, waar veel werd geschreeuwd en door elkaar werd gebeden. Gelukkig hadden we tussen ons vertalers zitten, die delen van de preek konden uitleggen. Iedereen vond de dienst indrukwekkend.

Na de dienst zijn we naar het weeshuis gegaan, om de verjaardag van Mirthe te vieren. Er was als verassing taart geregeld, niet zomaar een taart, maar twee prachtige taarten! Deze taarten hebben we samen met de weeskinderen opgegeten en we hebben nogmaals voor Mirthe gezongen, luidkeels!!

Vanmiddag zijn we met de groep naar de Slibway geweest, na een lange reis waarin we het land goed konden beleven. Bij de Slibway hebben we de blauwe zee kunnen bewonderen, hebben we een heerlijk ijsje gehad en konden we souvenirs kopen, als schilderijen en beeldjes. De jongens hebben nog gevist in de blauwe zee en hebben een mooie vangst gedaan: een waterleiding!!

Vanavond was een speciaal moment, ons teammoment kreeg een mooie wending. Allereerst had iedereen een cadeautje voor Mirthe. Daarna was het groepsmoment waarin mooie onderwerpen en erg persoonlijke verhalen werden gedeeld. Wat hebben wij een geweldige groep bij elkaar! Willen jullie voor ons blijven bidden, zodat wij geduld hebben voor elkaar en eerlijk mogen zijn! Het is hier geweldig en we leren veel (van elkaar).

Op dit moment om 22.54 uur zijn de mensen nog steeds aan het zingen in de kerk. We vragen ons zo langzamerhand af of de mensen hier wel slapen. Midden in de nacht worden wij gewekt door biddende (schreeuwende) mensen. Afgelopen nacht werden we om 03.00 uur gewekt door de technische mensen die het geluid alvast aan het testen waren. We zijn benieuwd hoelang het zingen door zal gaan en of we vannacht rustig kunnen slapen…..

Liefs Fije en Rianka en veel knuffels van de rest van de groep.

Ps. We willen jullie graag bedanken voor alle lieve berichten en felicitaties.

Mirthe: lieve papa, mama, Anneloes en Deborah, heel erg bedankt voor jullie super lieve filmpje!!!

Uitspraak van de dag:

Al ben je nog zo ver van huis, staan de doperwten nog steeds op het fornuis.

Shirt: “My money grows like grass”. Opmerking: maar gras groeit hier ook niet.

Knuffelbuffel Gerlo.

1. Annemiek:
    21 december 2014
    Dag lieve allemaal! Wat een speciale bijzondere momenten maken jullie samen mee. Een mooi verslag, Fije en Rianka! Dank jullie wel dat we dit zo mogen delen met jullie.
  2. Jeannette:
    21 december 2014
    Hoi allemaal, wat een geweldige verhalen en wat zullen jullie met Nog meer verhalen thuis komen! Lieve Mirthe vanuit Heino gefeliciteerd met je verjaardag! !! Groetjes van ons
    Kees, Jeannette, Geron, Tycho en Rens xxxxx
  3. Roger, Berthilde, Anneloes en Deborah:
    22 december 2014
    Wat fijn om te lezen dat je ze in de watten gelegd bent op je verjaardag!!! Hoe bijzonder is deze verjaardag! Wij genieten van de verhalen op de blog en leven erg mee. Liefs van ons alle vier.
  4. Hennie en Jaap:
    22 december 2014
    Hoi allemaal, wat super dat jullie in een kerkdienst zang, fitness en geestelijk voedsel kunnen combineren!
    Geweldig leuk om zo met jullie mee te leven!
    Jaap en Hennie Wiechers
  5. Inge van der Veen:
    22 december 2014
    We zijn super trots op jullie! Leuk dat jullie zo open zijn tegen elkaar en dat er mooie gesprekken plaats hebben. Wij zien elke dag naar jullie verhalen uit en het raakt ons telkens! Mooi dat jullie dit samen beleven. We hopen met kerst ook op live-beelden! Is dat wel mogelijk?? Liefs van ons allemaal
  6. Theo en Nelly:
    22 december 2014
    Ook wij volgen vanuit Nijmegen jullie, veel succes en fijne Kerst gewenst.
    Succes met de 'bouwerij' en de rest. Vergeet niet om te kijken bij de 'Tengetenge' schilderijtjes enz. Bijzondere afbeeldingen van dieren.
  7. Alina van Laar:
    22 december 2014
    Top om te lezen dat het zo goed gaat. Je krijgt een warm gevoel van binnen bij het lezen van de verslagen. Trots en blij!
    Veel succes!
  8. Gradus en Helma:
    22 december 2014
    Zo te horen hebben jullie het reuze naar je zin. Ook wij lezen elke dag na tienen het reisverslag, Rianka!!!!!!!! Had je niet gedacht hé........
    Je krijgt al mooie bijnamen Gerlo, ik mis je knuffels Knuffelbuffel
    Groetjes, met speciale knuffels en kusjes van oma
  9. Jan en Tiny Hoorn:
    Beste jongelui.
    Prachtig dat jullie zo goed en leuk met elkaar omgaan.Hieruit blijkt ook nog weer de uitstraling die jullie al hadden tijdens de afscheidsdienst in onze Kerk.Jullie zijn gewoon een leuk en goed TEAM! Ga zo door en God zij met jullie