Dag 2

20 december 2014 - Dar es Salaam, Tanzania

Hoi

Onze wekker ging vanochtend heerlijk vroeg voor een  lekker ontbijtje, verzorgd door Thomas en Bas! Scrambled eggs waren dan ook wel een heerlijke luxe.

Na het ontbijt werd de corveelijst voorgelezen; sommige moesten afwassen, anderen weer vegen en de wc schoonmaken, heerlijk!

De rest ging al vast van start met het bouwen; met z’n allen, inclusief de weeskinderen, hebben we 850 liter water naar boven gebracht, afkomstig uit 1 kraantje.

De bouwvakkers hadden dit nodig in combinatie met 6 kubieke meter zand die we ook nog naar boven hebben gebracht! Zo kon er cement aangemaakt worden.

We genieten vol op, en hebben er zelfs zo veel zin in dat we nog meer willen doen voor de kinderen dan dat we eigenlijk op de planning hadden.

We hebben de rest van de middag doorgebracht met de kindertjes hier;

voetballen, kerstboompje optuigen, knutselen, zingen, dansen, selfies maken en spelen in het weeshuis.

De kinderen worden steeds losser en vinden het leuk om tijd met je door te brengen.

Tussendoor hebben Dyanne, Roland, Rianka, Nienke, Iris en Bonna fruit gekocht bij een lokaal kraampje even verder in het dorp.

De route hier naar toe heeft ons veel laten zien over de lokale bevolking en het leven hier. Heel bijzonder om te zien hoe mensen met elkaar leven, hoe vrolijk ze zijn en hoe open ze staan voor ons.

De kinderen die we tegenkwamen vonden het heel bijzonder dat wij een andere huidskleur hebben, en wilden graag onze huid even aanraken.

Zo zei een meisje vanmiddag dat de kinderen hier denken dat wij op engels lijken: You are so white, you look like angels.

’ S Avonds hebben we gezellig met Bonna, Bibi en de kinderen uit het weeshuis gegeten. Ze waren al sinds die ochtend bezig met het eten bereiden, en dat was het zeker waard. We hebben heerlijk gegeten!

Zo aten we bijvoorbeeld rijst, spaghetti, erwten,  bakbananen

(vervanger voor de aardappel), vlees en saus. Een bord vol dus!

Daarna nog een poosje gezellig nagetafeld, waarbij we met de kinderen hebben gezongen en muziek gemaakt.

We beginnen gelukkig steeds meer te wennen aan het warme weer, maar er gaat nog wel 5 liter water per persoon per dag  door.

We vinden het hier geweldig en willen nog lang niet naar huis, maar stiekem missen we jullie wel een beetje.

Heel veel liefs uit Tanzania,

Dyanne en Iris

Wijze uitspraken:

"Omdat Mirthe dierenarts wil worden, zei Rianka: Ik zie Mirthe wel een olifant besnijden."

"Al is je klamboe nog zo dicht, de mug van Bas heeft echt een dienstplicht."

1. Alette Koopman:
    20 december 2014
    Hallo allemaal!
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen, fijn dat jullie aan de warmte wennen en zo te horen een hoop lol hebben met elkaar en de weeskinderen. Veel succes met pleisteren en verven en ik zie uit naar de verhalen. Willen jullie de groetjes aan de kinderen en Bonna doen? Santé na Sana.
  2. Christa Vroegindeweij:
    20 december 2014
    Hallo Allemaal,

Super om op deze manier een beetje bij jullie te zijn. Fijn dat alles zo goed gaat en dat jullie steeds meer beginnen te wennen. Gods zegen!
    Christa
  3. Gerald, Henrieke, Arnoud:
    Hallo allemaal,

Wat fijn om te lezen dat jullie het leuk hebben en zo leuk contact hebben met de bevolking daar!
    Ga zo door en blijf zo gemotiveerd zoals jullie nu zijn!

Groetjes en een dikke kus voor tantie en oom Gerlo
  4. Hanneke:
    21 december 2014
    Geweldig om te zien dat het zo goed gaat,hier regent en waait het,dus geniet maar van het mooie weer daar.Gods zegen toegewenst,Liefs van ons allen,knuffel voor Bjorn
  5. Roger, Berthilde, Anneloes en Deborah:
    21 december 2014
    Er is er 1 jarig hoera, hoera. Van harte gefeliciteerd Mirthe met je 18e verjaardag. Heel bijzonder om dat in Tanzania te vieren. Geniet van de dag. We zien dat jullie goed bezig zijn met elkaar.
  6. Oma Bosscher:
    21 december 2014
    Leuk nu al foto's! Ingrid, Bas en de hele groep doe je best, liefs Opa en oma.
  7. Silvia:
    21 december 2014
    Mooie verhalen! Ook succes met het opsteken van Afrikaanse wijsheden. Een rijke ervaring!
  8. Maaike, Eric, Gijs en Diede:
    Lieve Mirthe,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! We hopen dat je een super fijne dag hebt (gehad) op een bijzondere locatie. Een om nooit te vergeten!
    Liefs, Eric, Maaike, Gijs en Diede
  9. Opa en oma de Groot:
    23 december 2014
    Hoi Mirthe, wij hebben er helemaal niet bij stil gestaan dat wij jou via de blog konden feliciteren. Bij deze...
    Het is een leuk avontuur merken wij en iedereen is zo enthousiast bezig. Hartstikke leuk.
    xxx opa en oma