Dag 1

19 december 2014 - Dar es Salaam, Tanzania

Hey!

Zoals jullie waarschijnlijk al wel weten, zijn we veilig geland. Het was wel even wennen hoor die hoge temperaturen. De meesten van ons hebben deze eerste nacht goed overleeft, maar er waren natuurlijk ook een aantal mensen die niet zo goed geslapen hebben. Toevallig zit er daar ook eentje van achter deze laptop (Nienke). We begonnen de morgen met een geweldig ontbijt verzorgd door Thomas en Bonna. Op het menu stond namelijk ei met suiker.

Na het ontbijt hebben we een rondleiding gehad bij “the project” zoals ze de bouw van de tweede verdieping hier noemen. Ook hebben we kennis gemaakt met de kinderen. Daarna vertrokken we met het busje naar een “shopping mall”. Tijdens deze rit zagen we voor het eerst echt de omgeving. Natuurlijk hebben we gisterenavond ook al in het busje gezeten op weg van het vliegveld naar ons verblijf, maar het was toen al donker dus toen hebben we niet veel gezien. Veel mensen rijden hier op tuctucs (enige twijfel over de spelling van dit woord) en motors.  De weg naar de verharde weg toe is heel slecht, hobbelig en zanderig. Overal zijn kleine winkeltjes te zien en de kippen, katten en mensen lopen doorelkaar heen. Langs de verharde weg zagen we een heleboel marktkramen. We kwamen er al snel achter dat er hier veel getoeterd wordt. In “ the shoppingmall” was werkelijk waar alles te verkrijgen. Een groot contrast vergeleken met de rest van de weg.  Tijdens de terugweg viel de achterklep van de auto open midden op een kruising. Gelukkig was daar de bijrijder (inclusief moeilijk te onthouden naam), die eruit sprong om de deur weer dicht te doen. Eenmaal terug van weggeweest, hebben we iets gegeten en wat gerust. Daarna zijn we naar de weeskinderen geweest voor een verdere kennismaking. Ook konden de jongens en Iris niet langer stil zitten, er moest gewerkt worden. Ze hebben een groot deel van het werk dat morgen gedaan moest worden, vandaag al gedaan. Nu blijft er hopelijk morgen nog wat extra tijd over om voetbal te spelen met de jongens en meiden van het weeshuis, die dat heel graag wilden. Nu zijn we bezig met de voorbereidingen voor het slapen en de teammeeting.

Tot gauw!

Wijze uitspraken:

“vertrouw op God, maar hang wel goed je muskietennet op”

“Bas zonder ductape is hetzelfde als Arthur zonder frituurpan”

1. Jacolien:
    19 december 2014
    Fijn om van jullie te horen, wens jullie een goede nacht en een fijne dag morgen...succes met het bouwen en veel plezier met de kids. Trots op jullie!!!
  2. Annemarie:
    19 december 2014
    Mooi verhaal Nienke! Geweldige uitspraken. Welterusten en een fijne dag morgen.
  3. Theresia:
    19 december 2014
    Jullie willen niet weten hoe trots we op jullie zijn (en stiekem ook een beetje jaloers....) we zien uit naar de eerste foto van jullie in die andere omgeving!
    Een fijne dag morgen!
  4. Oma Boer:
    19 december 2014
    De eerste avonturen beleefd, leuk om te lezen!
    Veel succes en plezier gewenst!
    Mooie dingen en herinneringen maken.
    Groetjes, Annet
  5. Annemiek:
    20 december 2014
    Wat herkenbaar. Veel succes en goede dagen toegewenst.
  6. Evert en Ina Gruppen:
    20 december 2014
    fijn om te lezen hoe het met jullie gaat, Mirthe een fijne verjaardag toegewenst.
  7. Joke abbes:
    20 december 2014
    Mooi verslag van de eerste dagen.
    Ik wist niet dat ei met suiker lekker is. Ga ik ook proberen. Ik hoop voor jullie dat je gauw gaat wennen aan de temperatuur en zo.
    Gods zegen voor vandaag en de komende dagen. Namens ons pa/ ma Abbes, Mirthe, een hele fijne verjaardag toe gewenst.
    Groetjes
  8. Rina en Hans:
    20 december 2014
    Goed om te lezen dat alles goed gaat. We willen Mirthe graag feliciteren met haar 18e verjaardag. Hiep hiep hoera.
  9. Bé Bols:
    20 december 2014
    Wordt daar het voetballen wel eens afgelast vanwege weersomstandigheden? Hier storm en regen en weinig voetbal!!
  10. Roelof en Jeannette:
    20 december 2014
    Mooi om de foto's te zien, waarop gewerkt wordt. In een rij en doorgeven maar. Mirthe gefeliciteerd met je 18e, men heeft vast al voor jou gezongen.
    groet.
  11. Theresia:
    20 december 2014
    Mirthe alvast gefeliciteerd voor morgen, voor jou een extra belevenis om je verjaardag op een zo'n andere plek dan thuis te vieren. Kennen ze dat daar? Verjaardagen vieren? Ontbijt op bed?
  12. Oma Bosscher:
    20 december 2014
    Fijn dat alles zo goed gaat, leuk om iets van jullie te horeb
  13. Gradus en Helma:
    20 december 2014
    Mirthe van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hieper de piep- hoera! Zo te zien zijn jullie goed bezig. Van harte Gods zegen en een mooie tijd toegewenst van Gradus en Helma
  14. Arrthur Broekman:
    20 december 2014
    Het fenomeen Bitterbal is niet bekend buiten onze landsgrenzen. Voor dergelijke genade gaven zullen jullie je weer moeten melden op Hoofdstraat 82. Ik wens jullie een goede zondag. Dat zal wat anders zijn dan in Nederland. Ik denk dat de dienst ook wat langer is. Zo'n beetje de hele dag. Doe de bisschop de hartelijke groeten en ik ben benieuwd naar jullie reacties. O, ja Mirthe gefeliciteerd 18 jaar als ik goed ben voorgelicht. Leuk verslag Nienke!
  15. Brenda:
    20 december 2014
    We hebben genoten van het verslag ga zo door!
  16. Gurbe en Henriet:
    20 december 2014
    Heel veel succes allemaal.
  17. Hans Lowijs:
    20 december 2014
    Wat mooi al die verhalen en reacties.Mirthe van harte..morgen allen een fijne dienst..
  18. Annemarie:
    20 december 2014
    Mirthe, alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Morgen voor jou een hele bijzondere dag.
    We genieten van jullie verhalen en Zuidwolde leeft mee, tijdens het post rond brengen wordt ik regelmatig aangesproken door mensen die willen weten hoe het met jullie gaat. Super trots op jullie.
  19. Wim en Roely Muller:
    22 december 2014
    Hoi allen, het is hier vandaag, in de aanloop naar Kerst, super zacht met meer dan 10°, maar dat haalt het natuurlijk lang niet bij jullie 32°. Geen witte maar een groene Kerst dus, maar dat zal bij jullie niet anders zijn; of groeit er wel iets groens daar?
    Fijn om te lezen dat het jullie goed gaat!